Over ons

This post is available in deutsch, english and nederlands.

Missie
Wij zijn specialist in visuele communicatie: begrijpen door te zien. Door te kijken naar de maatschappij en naar de markt. Door wat we zien met onze methodieken en onderzoeken te vertalen: in stijlen en waarden voor merken en organisaties en in design voor producten en interieurs.

Visie
Met onze visie op visuele communicatie willen we inzichtelijk maken hoe verschillen in de tijdgeest communiceren. Volgens ons werkt design beter wanneer het is gebaseerd is op een duidelijke beeldtaal die wortelt in inhoud en vorm. Die inhoud definiÎren wij in stijlen en waarden.

In onze visie zien wij graag dat design verbindt, niet polariseert. Daarom leggen wij met behulp van onze methodieken en onderzoeken de basis voor de essentie van een merk. We vertalen de tijdgeest in stijlen en waarden en maken zo transparant wat er om ons heen gebeurt. Daardoor begrijpen we de ontwikkelingen in de maatschappij en in de markt – dat is ook begrijpen door te zien.

Met onze hulpmiddelen helpen wij klanten te zoeken naar de ratio achter de emotie. We kunnen de gelaagdheid in de maatschappelijke en marktontwikkelingen inzichtelijk maken: door te kijken, door te observeren. Met die inzichten kunnen we design en ontwerp sturen en managen op basis van stijlen en waarden – dat bedoelen we met begrijpen door te zien.

Profiel Mieke de Bock
Wat mij vooral aan het hart ligt is hoe mensen consumeren. Hun koopgedrag en hun productkeuze en hoe ze zich daarmee vereenzelvigen.
Het gezegde: “over smaak valt niet te twisten” heeft me veel beziggehouden. Ik wilde dat uit het emotionele halen en onderbouwen met ratio zodat het “over smaak valt veel te leren” zou worden.

Mijn opleiding, Academie voor Industriële Vormgeving Eindhoven AIVE en binnenhuisarchitectuur aan de Rietveld Academie in Amsterdam, dreef mij eerst tot zelfanalyse. Had ik een (de) goede smaak?

Al vroeg in mijn opleiding en in mijn eerste baan – ik was van 1971-1974 HEMA stylist – raakte ik geïnteresseerd in de verschillen en in de stijlbehoeften en begon ik mijn zoektocht om deze verschillen uit te leggen. Zo ontstond stap voor stap de visuele taal. Tot 2007 bestond deze uit acht stijltools voor stijlanalyse. De laatste jaren zijn er weer nieuwe tools bijgekomen.

In de overgang van de jaren ’80 naar de jaren ’90 van de vorige eeuw voegden we aan ons stijlonderzoek het waardenonderzoek toe. Zo werd de De Bock Barometer uiteindelijk het De Bock & Dekker-model.

Sindsdien probeer ik mijn jaarlijkse stijlprognoses meer te verbinden met waardeveranderingen. Die verbinding wordt pas vaak na mijn lezingen ondersteund of recht getrokken door professioneel marktonderzoek. Het is mijn grootste hobby nieuws op te sporen in een vroeg stadium in woord en in beeld. Dat kan ook een enkel woord zijn, of een kleur-, vorm-, materiaal- of dessinverandering. Soms lang voordat dit wordt tot een sfeer of een thema.

Netwerk

Wij werken in een netwerk van nauw op elkaar aansluitende bureaus:

Klanten
Onderstaand een beperkt overzicht van actuele klanten waarvoor De Bock & Dekker werkt.

Auping (bedden)
Bedding House (bedtextiel)
Triodos Bank
Espeq (leer-/werkbedrijf)

Deutsche Steinzeug (Jasba – Agrobuchtal: tegels)
Keramag (sanitair)
WMF (alles voor tafel en keuken)
SieMatic (keukens)